Lidt om bilen

Škoda Felicia Super

Født den 2. Februar 19 62 på Škoda fabrikken i Kvasini

Indregistreret første gang 28 august 19 62  med et HA nummer
I 1968 fik den nummeret AJ 34 247

Tekniske specifikationer:

4 cylindret vandkølet firetaktsmotor placeret fortil, træk på baghjulene.

Slagvolume: 1221 cm³

2 stk Jikov-karburatorer

53 hk. SAE v. 4600 omdrejninger

Gearkasse: 4 trins gearkasse.

Centralrørschassis med påboltet karrosseri

Forhjulsophæng: Triangelsvingarme med skruefjedre.

Baghjulsophæng: Pendulaksler med tværliggende bladfjedre. Teleskopstøddæmpere.

Tromlebremser for og bag

Vægt: 925 kg.

0-80 km/t. 12 sek.

10,5 – 13 km/l.
Topfart 140 km./t

Bilen har altid kørt i Danmark.

Modelprogrammet så dagens lys første gang i 1958, den første model hed 450
I 59 kom der en facelift af modellen, hvor den fik navnet Felicia.
en af de væsentlige ændringer er at 450 er udstyret med bladfjedre 
både på for- og bagakselen, hvor  Feliciaen har skruefjedre på forakslen
Samtidig gik man fra nummerbetegnelse til egentlige navne på modellerne. 

De 2 modeller blev bygget i perioden 1958-1964. Den første serie blev der bygget 1.010 af af og den efterfølgende (ændrede model) blev produceret i 13.853 eksemplarer.

 

bagtøj til Felicia med bladfjedre

stregtegning

Overskrift 1